A Stúdió matiné-előadásokat tartott a színházban. A német megszálláskor, 1944. március 19-én a színházat bezárták, benne a Nyilas Színészkamara foglalta el helyét. Pünkösti öngyilkosságot követett el. 1944 áprilisától az év végéig Cselle Lajos fasiszta színházat vezetett az épületben. A háború után fél évig a színházépület Palasovszky Ödön kísérleti vállalkozásának adott helyet, majd 1946 elejétől a Színiakadémia színháza lett, önálló színészgárdával, de lehetőséget adva az ifjú színészpalántáknak is. A színházat ekkor Hont Ferenc igazgatta. 1947 októberében a színház állami kezelésbe került, és Állami Madách Színház néven folytatta tovább a munkát. Egy évvel később kivették az - akkorra már - Színház- és Filmművészeti Főiskola hatásköréből, 1949 áprilisától pedig a Nemzeti Színház vette bérbe a színházat, Lope de Vega A kertész kutyája című drámáját játszották Bajor Gizi főszereplésével. Az államosításkor teljesen átszervezték a Madách társulatát, amely Barta Zsuzsa igazgatása alatt folytatta a munkát.
Oidipusz Szophoklész: Oidipusz király című drámájának felhasználásával írta Robert Wilson Change Performing Arts, Milánó, Olaszország és Nemzetközi közreműködők Rendező: Robert Wilson Olasz, angol, francia, német és görög nyelven magyar felirattal 1 óra 15 perc, szünet nélkül. 2020. április 8., 19:00 2020. április 9., 19:00 Ivor Martinić Istenek alkonya 16 Szlovén Nemzeti Színház, Maribor, Szlovénia Rendező: Dalibor Matanić Szlovén nyelven magyar és angol felirattal 1 óra 40 perc, szünet nélkül. 2020. április 14., 19:00 Thanaszisz Alevrasz versei alapján Ámor Attis Színház, Athén, Görögország Rendező: Theodórosz Terzopulosz Görög nyelven magyar és angol felirattal 55 perc, szünet nélkül. 2020. április 15., 19:00 2020. április 16., 19:00 Omar Fetmouche Bravó a művésznek Théâtre SINDJAB de Bordj-Ménaiel, Algéria Rendező: Omar Fetmouche Algériai arab nyelven magyar felirattal 1 óra 10 perc, szünet nélkül. 2020. április 16., 20:00 Bells & Spells BELLS & SPELLS produkció, Párizs, Franciaország Rendező: VICTORIA THIERRÉE CHAPLIN Szöveg nélkül 2020. április 17., 19:00 Valère Novarina Képzeletbeli állat L'Union des contraires produkció, Párizs, Franciaország Rendező: Valère Novarina Francia nyelven magyar szinkrontolmácsolással 2 óra 30 perc, szünet nélkül.
A színház kortárs nemzetközi darabok gazdája, és új magyar művek ihletője is volt. 1983-tól húsz éven át heti három estén itt lépett fel a magyar kabaréhagyomány kiemelkedő alakja, Hofi Géza. Ádám Ottó nyugdíjba vonulásával a színház műsora a bulvárirodalom felé hangolódott, noha, leginkább Huszti Péter és Kolos István rendezésében, egy-egy komolyabb mű is színpadra kerülhetett. A Madách Kamara művészeti vezetését 2001-ben vettem át, azzal a feltétellel, hogy önálló társulattal, teljes szakmai függetlenséggel dolgozhatunk. A következő három év a repertoár áthangolásának és az új társulat kialakításának jegyében telt el. Az Örkény István Színház 2004. szeptember 21-én nyílt meg, önálló társulattal rendelkező repertoárszínházként. A Fővárosi Levéltárban találhatóak az 1939-ből származó tervrajzok, amelyek tartalmazzák a Madách Imre tér 7. bérház építési terveit, az itt beépítésre kerülő moziteremnek szánt nézőtér és karzat alaprajzát, metszeteit és homlokzati terveit. Ezeken a rajzokon a cím még Madách Imre tér 4.
Szervezeti, személyzeti adatok A társaság főbb adatai: Örkény István Színház Nonprofit Kft.
Károlyi István végül a Madách tér 6. szám alatti színházat vette meg. A Madách Színház első előadása Móricz Zsigmond Kismadár című drámája volt, Dayka Margittal a címszerepben, 1940. november 29-én. Az első évadban a Nemzeti Színház is vendégeskedett az épületben. Károlyiék ekkor az igazgatást Pünkösti Andornak ajánlották fel. Pünkösti Madách Színháza 1941. szeptember 19-én tartotta az első bemutatót, Pirandello IV. Henrik című drámáját ő maga állította színpadra, Várkonyi Zoltánnal a címszerepben. A Madách Színház munkája az 1941-1944 közötti időszakban szorosan összefüggött a politikával. Lévén, hogy a színház magánvállalkozás volt, a hatalom befolyása kevésbé nehezedett rá, mint az állami színházakra. Pünkösti háborúellenes, antifasiszta szelleme a független gondolkodású pesti polgárság egyik utolsó menedékhelyévé tette a színházat. A hétvégeken munkáselőadásokat is tartottak, leszállított helyárakkal. A színházban Stúdiót hoztak létre a fiatalok továbbképzésére, amelynek munkájában többek között Várkonyi Zoltán és Marton Endre is részt vett.